

FaceX is jouw marketingbureau nabij Amsterdam. Met branding creëren we identiteit en maken we je bedrijf herkenbaar voor de doelgroep. Koffie? >>
Branding Amsterdam

Er zijn waarschijnlijk tientallen tot honderden bedrijven in Amsterdam die in dezelfde vijver vissen als jij. Online is de concurrentie nog vele malen groter. Hoe zorg je dat jouw bedrijf eruit springt, dat de doelgroep zich met je kan identificeren en dat je top of mind wordt als men jouw product of dienst nodig heeft? Dat begint met het creëren van een identiteit voor je bedrijf, oftewel branding. In Amsterdam kun je daarvoor terecht bij marketingbureau FaceX. We geven je merk een gezicht en persoonlijkheid die terugkomen in al je uitingen, zowel online als offline. Ben je er klaar voor om te beginnen met branding in Amsterdam? Start nu!
Branding vs marketing
Marketing en branding zijn termen die elkaar raken en versterken, maar niet hetzelfde betekenen. Marketing omvat alles wat je doet om je product of dienst in de markt te zetten. Maar je wilt je doelgroep ook graag laten zien wie er achter je product of dienst zit. Dat doe je door middel van branding. In Amsterdam willen we nou eenmaal graag weten met wie we zakendoen. Vergelijk het met iets kopen op een online marktplaats. Je hebt interesse in een product, dat door marketing onder je aandacht is gekomen (de verkoper heeft een advertentie gemaakt met een pakkende titel, productinformatie en foto). Voor de zekerheid check je nog even de verkoper. Deze oogt betrouwbaar op de profielfoto, woont in de buurt, lijkt zijn of haar echte naam te gebruiken en krijgt goede feedback van eerdere afnemers. Deze reputatie heeft de verkoper uit Amsterdam middels branding opgebouwd.
De onderdelen van de branding-machine
Ga je bezig met branding in Amsterdam, dan laat je zien wie je bedrijf of merk is en waar je voor staat (#CreatingIdentity). Je creëert een identiteit door middel van visuals, communicatie, storytelling en in de praktijk.
(Audio)Visuele identiteit
De kans is groot dat de doelgroep voor het eerst kennis met je maakt via de ogen. Daarom zorg je ervoor dat je merk visueel herkenbaar is. De bedrijfswebsite, social media, beursstands, huurformulieren, producten en verpakkingen; dankzij het logo, de kleuren, het lettertype en design ziet men direct dat jij het bent. Ook pas je op je bedrijfspand in Amsterdam branding toe, tot aan het interieur en de kleur van de vloerbedekking.
Denk bij visuals bijvoorbeeld aan je huisstijl (logo, kleuren, lettertype), foto’s en design. Op nummer 2 staan de oren. Word of mouth is een resultaat van je branding-activiteiten in Amsterdam.. Men praat namelijk over je omdat men iets van je vindt. Neem ook letterlijk audio mee in je branding-plannen, als dat bij je merk past. Voorbeelden zijn herkenbare jingles, uitroepen, geluid van brekende chocolade en vloeiende dranken.
Communicatie
JE KUNT OOK OPVALLEN DOOR HOE JE COMMUNICEERT. Kun je raden welk bedrijf uit Amsterdam branding d.m.v. communicatie op deze manier toepast? Je hoeft branding door communicatie natuurlijk niet zo extreem door te voeren. Door na te denken over woordgebruik, tone of voice en attitude maak je de weg vrij voor eenduidige marketing- en klantcommunicatie. Nu kun je copywriters aansturen om brutale, spetterende, autoritaire, gewaagde of ingetogen teksten te schrijven. Je social mediateam, klantcontactmedewerkers en persafdeling weten precies hoe ze je boodschap moeten overbrengen. De doelgroep weet wat men aan je heeft en kan nu kiezen je wel of niet leuk te vinden.
Storytelling
Weet je nog van de verkoper op de online marktplaats? Laat Amsterdam d.m.v. branding weten met wie men in zee gaat als men je product of dienst afneemt. Vertel het verhaal achter je bedrijf of merk. Met bedrijfsvideo’s en -foto’s, blogs behind-the-scenes, je ‘over ons’-pagina, shorts op social media en interviews in vakbladen laat je zien wat je merkwaarden zijn. Wat doe je om deze waar te maken? Verantwoord inkopen, CO2 compenseren? Denk ook buiten je bedrijfsactiviteiten; zet je je in voor een goed doel, draag je bij aan het lokale welzijn of ben je dat recht-toe-recht-aan merk dat precies doet wat het zegt, zonder poespas? Denk als een hedendaagse rockster: via social media krijgen fans steeds meer kijk in het privéleven van hun idool. Uiteraard is ook dat privéleven slechts een imago. Voor jouw bedrijf in Amsterdam is branding via storytelling een goede manier om voor je merk een imago op te bouwen, samen met het volgende onderdeel: branding in de praktijk.
Branding in de praktijk
Hoe breng je branding met je Amsterdamse bedrijf in de praktijk? Inderdaad: met bedrijfskleding, autostickers en een professionele website, maar ‘de praktijk’ gaat verder. Het gaat over hoe je bedrijf zich opstelt naar de klant, relaties en haar omgeving. Het serviceniveau in woord en daad; geef daadwerkelijk die 5 jaar garantie zonder verborgen kleine lettertjes. Zo krijg je positieve word of mouth. Straal je uit dat je een ‘groen’ bedrijf bent? Koop lokaal herbruikbare grondstoffen of plant een boom voor ieder product dat je verkoopt. Of heel eenvoudig: laat alle reviews op je website staan, of ze nou positief of negatief zijn. Los klachten op in plaats van te doen alsof je die nooit krijgt. Je ziet het: in alle lagen van je bedrijf in Amsterdam is branding toe te passen.
Begin met branding in Amsterdam
De slogan “groot geworden door klein te blijven” zouden wij aanpassen in “groot geworden door klein te beginnen”. Veel artiesten bouwen eerst een lokale fanbase op, dan nationaal en steeds verder. Je kunt ervoor kiezen om met branding in Amsterdam te beginnen en van lokaal sterk merk steeds verder te groeien. Dat kan. Net als in de muziek brengt het internet de mogelijkheid om je merk in korte tijd onder een breed verspreide doelgroep bekend te maken. Wij, marketingbureau FaceX, creëren jouw identiteit, zowel online als in bijvoorbeeld Amsterdam, met branding en desgewenst het complete marketingpakket. Ben je klaar om te beginnen? Laten we binnenkort koffiedrinken!
Lees meer